info[kukac]babychameleon[pont]hu

Blog Post

3 ok, amiért nincs utánvét egy webshopban

A Baby Chameleon megalkotásakor, és a működésünk kezdetekor egy ideig dilemmáztunk azon, hogy legyen-e lehetőség utánvét-re a termékeink megrendelésekor. No, azért hosszú hetekig tartó fejtörést nem okozott a kérdés, hiszen, őszintén szólva, több volt a kontra, mint a pro. Mégis, érdekes tapasztalat volt végiggondolni a dolgot, mind vásárlói, mind üzleti szempontok alapján.

Természetesen, mindenki elfogult a saját termékeivel és márkájával, valamint az ügymenetével szemben. És tudjuk, hogy a meghozott döntésünk akár vevőket is elriaszthat a vásárlástól –köszönhetően a sok negatív élménynek és tapasztalatnak, amit sok más webshop okozott. Mégis, úgy döntöttünk, hogy akár vevők elvesztésének árán sem engedünk az utánvétnek. Hogy miért? Az ezzel kapcsolatos gondolatainkat és következtetéseinket osztom most meg olvasóinkkal és vásárlóinkkal.

 

Utánvét. Baby Chameleon webshop. Baby Chameleon webáruház. Baby Chameleon eCommerce. Kukac. @.

Mi az utánvét?

Az „utánvét” egy csomag – vagy küldemény-kézbesítési mód, melynek során a feladó kvázi meghitelezi a megrendelőnek a megrendelt termék szállítási költségét, kockáztatva azt, hogy az átvétel megtagadása esetén bukja az összeget. Az áru vagy csomag vételára a kézbesítőnél kerül kiegyenlítésre: készpénzben vagy bankkártyával/hitelkártyával. Jó esetben.

Fontos: amíg a fizetés meg nem történik, addig csak megrendelőről beszélünk. Vásárlónk csak akkor van, ha megtörtént a fizetés is. Nagy különbség, ugye?

Szintén fontos még megjegyezni, hogy, ahogyan egy random kiválasztott futárcég oldalán könnyen meg is találtuk:

„Utánvét szolgáltatásunk igénybevételével a futárunk csak abban az esetben adja át csomagját a címzettnek, ha az Ön által a csomagcímkénken megjelölt összeget a címzett kifizeti.”

(Forrás: DPD)

Ezt követően rá is térek azon okokra, amely miatt úgy döntöttünk, hogy nem lesz utánvét a webshopunkban.

1. ok: Mindenképp előre fizetsz!

Az előző idézetből is látszik, hogy vevőként lényegében mindenképp az előtt fizetsz, hogy magát az árut megkaptad volna.

Ezt a tényt pedig mindenképp érdemes, neked, vevőnek észrevenni. A legtöbben ugyanis, akik utánvétes vásárlást kérnek, azért teszik ezt, mert – tegyük hozzá, sokszor jogosan-, nem bíznak a webáruházban, ahonnan vásárolni akarnak. Így az utánvétre egyfajta garanciaként tekintenek. Micsoda tévedés!

Mivel, ahogy azt már jól látjuk: az utánvétes vásárlás csak egy vélt garanciát ad. Ugyanis legfeljebb abban lehetünk biztosak, hogy a vevő valóban kapjon valamit a pénzéért. Annak minőségét, vagy, hogy mi van a csomagban, nem garantálja ez az átvételi mód. Még egyszer tehát: a futár csak az után adja át a csomagot, miután a vételárat a megrendelő megtérítette.

Így pedig már majdnem ugyanott vagyunk. Hogy miért? Mert ha előre fizetés során a webshop netán nem küldene semmit, vagy nem azt kapnád, amit rendeltél, úgy vásárlóként a saját bankodban kezdeményezett procedúra során kérheted az összeg visszatérítését. (Ezen lehetőség feltételei bankonként eltérhetnek, melyről, kérlek, érdeklődj a saját számlavezető bankodnál.)

Különösen igaz ez kártyával való (és nem utalásos fizetés esetén), ahol az online fizetést biztosító pénzügyi partner egyfajta felelősséget is vállal a webshopokért, akiknek biztosítja ezt a szolgáltatást. Mégpedig a vevők, azaz a te biztonságod érdekében. Ezért a legtöbb ilyen, online fizetést lehetővé cég, a visszaélések minimalizálása érdekében, nagyon komolyan át is vizsgálja, lényegében „kockázat-elemzi” a leendő webshopot üzemeltető céget vagy vállalkozást, mielőtt szerződést kötnek.

2. ok: Üzletpolitika – avagy a személyes garancia

Mint ahogy már írtam tehát, üzletpolitikai okokból az utánvétes kiszállítást nem vettük be a portfóliónkba – és amíg tömeges igény nem keletkezik rá, nem is tervezzük. És, hogy miért vagyunk biztosak abban, ez nem is fog megtörténni? Hogy nem fogunk soha csalódást okozni? Mert a nevünk a garanciánk.

Számunkra minden eddiginél fontosabb ez a pont. A feleségem – akivel társak vagyunk nemcsak az életben, de a Baby Chameleon –t érintő munkákban is – és én is fenn vagyunk a Facebookon, saját arccal, valós névvel. A hírleveleinkben megadott telefonszám a sajátunk. A márkánk ötletét pedig a kislányunk beceneve adta. Így nem csak etikai és morális alapon, de érzelmi oldalról is elkötelezettek vagyunk a magas szintű és korrekt szolgáltatások és termékek mellett.

Tudom, tudjuk, hogy ezt bárki elmondhatja. Ám úgy néz ki, ennek köszönhetően, már a Baby Chameleon márka hivatalos bevezetése előtt, az előrendelések során visszatérő vásárlóink lettek. Az élet eddig tehát igazolja a döntésünk helyességét.

Baby Chameleon logo nagy - Kézzel készített baba-mama kiegészítők, ajándékok - Baby Chameleon

3. ok: Spórolj magadnak!

Az utánvét extra költség – neked. Miért vállalnád ezt fel? Tudnod kell, hogy akár a készpénzes fizetéskor keletkező kezelési díjat nézzük, akár a mobil -, kártyás fizetést lehetővé tevő terminálokon való fizetést – mely az átvételkor extra-kényelmi szolgáltatásnak minősül-, felárat kell fizetned.

A felár általában négyszáz forint körül kezdődik, és a kezelendő vagy átvett összegtől függően elérheti, de akár meg is haladhatja a szállítási költség szintjét. Ezt pedig a legtöbben nem szeretnék kifizetni. Nem csak ti, vevők, de mi, szolgáltatók sem. Nem az, egy sokszázezres készüléknél még esetleg bele is férne – de akkor is, lásd az előző pontokat!-, ám egy néhány ezer forintos termék esetében százalékos arányban irreálisan megemeli a költségeket. Nyilván, jogosan. Hiszen legalább kettővel több kézen megy át az összeg. Egyrészt a kézbesítő cégen-, másrészt az ő bankjukon keresztül. De most komolyan! Szükséges ez?

Összegezve tehát, az utánvétes vásárlás extra költség számodra, és kockázat mindkettőnk számára. Ne erőltessük. Ha pedig a bizalmad pajzsán még mindig rés van: használj mobiltárca-jellegű szolgáltatásokat! Például Barion-t vagy PayPal-t. Ezek hosszú távon biztonságosabbak is, mint a kártyás fizetés, hiszen adatlopás, vagy a fiókod feltörése esetén is csak az ott tárolt összeget kockáztatod. Nem úgy, mint kártyás fizetéskor, amikor a kártyádon elérhető teljes összeget leemelheti valaki – legalábbis a napi limit erejéig.

Légy okos, légy trendi, légy bátor, és használd korunk technikai vívmányait te is!

UPDATE: a poszt folytatása ITT található!

Ha pedig nem szeretnél lemaradni hasonló okosságainkról: kövesd a Facebook oldalunkat vagy iratkozz fel hírlevelünkre ITT.

;