info[kukac]babychameleon[pont]hu

Blog Post

Ha repülőn születne gyereked

Mond nektek valamit a – szabad fordításban: Hontalanság („állampolgárság nélküliség”) Csökkentésére Irányuló egyezmény?

Ez egy 1961-ben az ENSZ országai által elfogadott egyezmény, melyet eredendően az 1954-ben a Hontalan Személyek Jogállásáról szóló Egyezmény protokolljának szántak. (S mely Magyarországra is érvényes.) De, hogy hogyan jön ez ide?

Egy cikkben olvastunk arról, hogy mi történik, amikor egy baba a levegőben lévő repülőn születik, és, hogy milyen lesz az állampolgársága? Többek között ezt határozzák meg a fenti egyezmény(ek) alapján, a következőképpen:

„Amennyiben a járat egy olyan országból származik, amelyik aláírta „a fenti” egyezményt, a gyermek annak az országnak az állampolgára lesz, ahol a repülő regisztrálva van.

Baby Chameleon Turkish Airlines egyezemény

Forrás: Turkish Airlines, Twitter

Ha ez az ország nem írta alá az egyezményt, akkor a repülő nemzetközi légtérben való helye határozza meg a gyermek állampolgárságát. Például tehát, ha egy gyerek az Egyesült Államok légterében születik, akkor amerikai állampolgár lesz. Ugyanakkor, ha az adott ország nem engedné a gyerek születését az országban, akkor felveheti a szülők állampolgárságát is.

Ugyanez a szabály a tengerjáró hajókon is, ahol jóllehet, sokkal gyakoribbak is az ilyen esetek – tekintve az utak hosszabb időtartamát.

Ezt nagyjából két elvvel lehet lefedni – a vér jogával és a föld jogával (jus sanguinis és jus soli). Az első azt jelenti, hogy az állampolgárság nem a születési hely alapján kerül megállapításra, hanem a szülők állampolgársága alapján, míg az utóbbi ennek az ellenkezője.” – mondta el Vaibhav Tanwar, a Visa and Immigration szakértője.

Ugyancsak ebben a cikkban olvastuk, hogy egy 26 éve repülőn született hölgy útlevelébe  születési helynek ez van írva: „Egy repülőgépen 10 mérföldre Délre a Sussex-i Mayfielden.”

Elég egyedi, nem igaz?

UPDATE!

Punxsutawney Mormota névre hallgató blog.hu-s olvasónk küldte az alábbi, a témába nagyon is illő kiegészítést a poszthoz, illteve néhány kommentre. Engedélyével alább olvashatjátok:

Érdekes téma, még akkor is, ha csak nagyon ritka esetekről van szó. Kíváncsiságból megnéztem néhány nagyobb légitársaság irányelvét a terhességre nézve.

Qatar Airways – 36 hét után már nem engedik fel az utast
British Airways – 36. hét után nem repülhet a terhes nő, ikerterhesség esetén 32. hét.
Air France – franciás könnyedséggel kezelve a témát, javasolják, hogy az utolsó hónapban már ne repüljön a várandós nő.
Lufthansa – Lehet repülni a 36. hét után, de csak 72 óránal nem régebbi orvosi igazolás birtokában.
American Airlines – Orvosi igazolás kell a 36. hét után.
Emirates – Már a 29. héttől igazolást kérnek, ikerterhesen már a 32. héttől nem lehet repülni, a 36 hét után csak akkor repülhet a nő, ha az Emirates saját orvosi csapata vizsgálja meg.
Qantas – Már a 28. héttől orvosi igazolást kér. Ha a repülés időtartam meghaladja a 4 órát, akkor a 36. hét a határ, ha kevesebb, mint 4 óra, akkor a 40. hét végéig engedik repülni az anyát.
JAL – Csak a 36. hét után kér orvosi igazolást. Akár a 40. hét után is lehet repülni velük, ha egy szülész-nőgyógyász kísérő a nőt.

Köszönjük az értékes és építő kiegészítést! Örülök, hogy olvasod a blogunkat! 🙂

Daddy Chameleon

;